کیوکوشین کاراته / KYOKUSHIN KARATE

وبلگ تخصصی کیوکوشین

کیوکوشین کاراته / KYOKUSHIN KARATE

وبلگ تخصصی کیوکوشین

نقش کاتا به روایت سوسای اویاما قسمت دوم

کاتاهای شمالی عبارتند از :  

1- تای کیوکو سونو ایچ ، نی و سان 2- پینان (هینان) سونو ایچ ، نی ، سان ، یون و گو.  

3- یانتسو 4- تسوکی نوکاتا 5- کانکو 6- سوشی هو 7- کاتا های دارای ریشه جنوبی (ناهاته) 

کاتاهای جنوبی از روی مطالعات ( ماس اویاما ) در مورد سبک کاراته اوکیناوا ، طبق سونی چو رشد و توسعه یافته که هرکدام به نوبت از کمپوی چین جنوبی ناشی شده اند. حرکات در این نوع کاتاها  بیشتر دورانی و پر زرق و برق تر از کاتاهای شمالی است.  

 

-------------------------------------------------------------------------------------

جهت مطالعه کل مطلب این قسمت بر روی لینک و یا ادامه مطلب کلیک کنید....

 -------------------------------------------------------------------------------------

 خطیبی 

ما کیوکوشین کار میکنیم

شما میتوانید تمرینات ما را از نزدیک ببینید

٢٧٩٨٨٧١-٠٩١٢

کاتاهای جنوبی عبارتند از :  

سانچین نوکاتا - گیک سای دای- گیک سای شو- تنشو-سای های- شی ین چین- گای ریو-سی پای 

تمامی این کاتا ها به جزء کاتای (یانتسو) و (گاریو) در سبک های هم سنتی کاراته جه به یک شکل و به اشکال متفاوت وجود دارند (یانتسو و گاریو) در برخی موارد در سبک هائی که شاخه ای از سبک کیوکوشین محسوب می شوند دیده می شوند.گاریو که جزو کاتاهی دسته متاثر از مکاتب جنوبی است . توسط ماس اویاما شکل گرفته و تنظیم شده است.یانتسو نیز از جمله کاتاهائی است که در بسیاری از مکاتب کمپو چینی (البته با تغیرات زیاد) به کرات تمرین شده است. سوسای اویاما براین عقیده بوده اند که تکنیک های کاتا باید همان حالت واقعی مبارزه را در فرد ایجاد کند و کاتاهائی که چنین کاربرد عملی را ندارند کنار گذاشته شده است. شخص باید در تمرینات انفرادی خود همیشه کاریرد این تکنیک ها را مد نظر داشته باشد.تا چندی پیش کاتای (هانگستو) کاتایی بود از ریشه شوریه ، از جمله کاتاهای مربوط به دان 5 کیوکوشین. هنگسوتو به معنی (ماه نیمه) یا ( هلال ماه ) می باشد.اقتباس این اسم به دلیل حرکات نیم دایره ای است که توسط دست یا پا کشیده می شود.  

کاتای نای هان چین (تکی):  

کاتای نای هان چین (تکی) نیز در روزهای تمرین باشگاه اویاما ، تمرین می شد. نای هان چین کاتای است بسیار عالی و با حرکات زیبا و بسیار کاربردی و دفاعی ، اگر چه این کاتا اندک زمانی بیشتر جزو سبک های تمرینی کیوکوشین نبوده ، اما درمکاتب شوتوکان و گوجوریو هنوز تمرین می شود. جالب است بدانید که سوسای اویاما کاتاهای را که عمدتا" برای افراد مبتدی طراحی شده را از شوتوکان (متاثر از مکتب شمالی) می دانستند. کاتاهی پیشرفته کیوکوشین عمدتا" از منابع متاثر ازمکاتب جنوبی است. فونا کوشی به عنوان مسئول معرفی و شناساندن کاراته به ژاپن ، با مساله تعلیم و آموزس افراد نیز مواجه بود. افرادی که اصلا" با اصول پایه این هنر اشنائی نداشتند. در آن زمان جیو (آزاد) کومیته انجام می گرفت ف لذا لازمبود که کاتهائی ساخته و معرفی شوند که همه از نظر اجرا ساده باشند و هم از نظر حرکات پایه کاراته را هم شامل شوند. بنابر این استاد (فونا کوشی) اقدام به ساخت کاتای (تای کیوکو) کرد و کاتاهای دیگری نظیر کاتای پینان را نیز به خاطرمناسب بودن در رسیدن به همین مقصود  معرفی کردند. کاتای پینان در سال 1905 توسط اینوسو با هدف راهنمائی های ساده و آسان در امر آموزش کودکان ، ابداع شد چرا که او از سال 1901 مدرس یکی از مدارس اوکیناوا بود. ان واقعیت کهماس اویاما برای کاتاهای پیشرفته ، عمدتا" کاتاهای سبک گوجو را انتخاب کردند ف خود نشان دهنده این مساله است که به احتمال قریب به یقین ایشان در کاراته خودشان به مساله نظریه (دو دست) و نظریه (دایره و نقطه) چین جنوبی که در سبکگوجو مطرح بود ، بیشترین اهمیت را قایل بودند.چرا که سوسای اویاما بیشتر اطلاعات خود را پیرامون دیدگاهای هنرهای رزمی چینی به صورت دسته اول در خود چین و کره اموخته بود و اطلاعات و دانش او از این تئوری ها بر می گردد بهزمانی که وی زیر نظر مربی سبک گوجو خود  (سونیی چو) (این استاد با فیزیک بدنی منحصر به فرد خود تاثیر عمیقی بر اویامای جوان داشت.) آموزش می دیدند. تاثیر نظریات چینی در شکل و نظم دادن به سبک کیکوکوشین به وضوح مشخصاست و این وضوح و روشنی را می توان به طور گسترده ای در نوشته های خود سوسای که در آن همیشه هنر جویان خود را تشویق به تحقیق و تفحص در ریشه چینی کاراته و مطالعه دیدگاههای نامبرده شده می کرد مشاهده نمود. بسیاری ازتکنیکهای پیشرفته کیوکوشین در همان دوران اولیه مطالعات سوسای اویاما بر روی هنرهای رزمی چینی گرفته شده اند.  

اسامی کاتاها :  

این اهتمال وجود دارد که اولین کاتاها دارای هیچ اسمی نبودند و فقط زمانی که تعداد این کاتاها زیاد شدند برای شناسائی انها عنوان  هائی انتخاب شد. البته اسامی این کاتاها برای خود معنی و مفهومی هم داشتند. اگر چه به نظر می رسد نیازی بهاین اسامی نبود چرا که در واقع همین اسامی باعث سر در گمی و گمراهی در ادامه ی تعریفی برای این کاتاها می شدند چون اغلب ترجمه اسامی این کاتاها گنگ و مبهم است. حتی برای خود ژاپنی ها برخی از این اسامی بیشتر از زبان چینیآمده اند تا از زبان ژاپنی ( به دلیل ریشه اوکیناوائی شان) اغلب این اسامی تا حدی و یا هیچ تناسبی با حرکات بدنی و با نمودی از تمایلات روحی آن کاتا ندارند.اما در برخی مورا نیز عنوان ها نماینگر یک ذوق عاشقانه شعر گونه در روح ان استادیاست که این عنوان را بر سر کاتا نهاده بودو با این وجود اگاهی داشتن از ریشه ی اسمی کاتا در برخی موارد می تواند کمکی برای تفسیر و اجرای آن کاتا باشد.ترجمه برخی از اسامی این کاتا به صورت شماره است که شاید نشان دهنده این مطلب باشد که اساس" به دلیل وجود تکنیک های بسیار متفاوت در این کاتاها هستند.مدارک موجود همچنین بیانگر احتمال نفوذ و تاثیردین بودا در استفاده از شماره های معینی برای این کاتاها می باشند.اما تفاسیر کنونی ، اغلب هیچ نوع رابطه عددی برای این اسامی قایل نیست . هنوز مشخص نیست که ایا در انتخاب این اعدادیک مفهوم رمز عدید عمیق تر و بسیار ریشه دار تر وجود داشته است و یا خیر. شناخت اینرموز عددی خود بالقوه قلمرو را در جهت تحقیق و تفحص جالب باز کرده است. به عنوان مثال یک احتمال این است که اعداد این کاتاها مربوط شود به ضرب آهنگ حرکات پا و یا عمل تنفس و لزوما" نمی تواند ربطی به تعداد تکنیک ها داشتهباشد. برخی از اسامی کاتا ها برگرفته شده از نام حیوان ها است و برخی از اسامی نیز بر می گردد به پویایی و یا حالات و روش انجام خود کاتاها که باعث تنوع در اجرای کاتا می شود و خود ناشی از تفاسیر فردی متفاوتی است که از این پویائیو حالات در کاتا شده است. هرچند حفظ سنت ها در کاتا باعث داشتن وابستگی شدید به شکل و فرم اولیه کاتا می شود ، اما تحقیق ها و تفحص های شخصی نیز باعث بوجود امدن تغیرات و تنوع زیادی در راه رسیدن به جنبه های کاربر عملی کاتادر مبارزات واقعی می شود. لذا اگرچه این سنت ها باید حفظ شود ، ولی این تنوع ها و تغیرات نیز باید در تحقیقات شخصی فرد ، مورد نظر گرفته شوند. این نوع تحقیقات برای افرادی که بخواهند کاتا را واقعا" درک کنند بسیار مهم هستند.سوسای اویاما می گوید : (فرم هائی که صرفا" جنبه نکایش دارند هیچ نوع ارزشی در کاراته ندارند. هر فرمی و هر حرکتی باید در جهت یک کاراته بسیار کار آمد و بسیار مفید انجام گیرد.)سوسای همچنین اشاره داشتند که تمرینات کاتا را باید به مثابه حروف در نظر گرفت که این حروف جملات و عبارات کاراته را بیان می کنند.  

معانی کاتا ها :   

تای کیوکو

 

از نظر ادبی به صورت (بینهایت) معنا شده و در زبان چینی حروف کانجی به صورت تای چی تلفظ می شوند. کلمه تای کیوکو را نیز می توان به صورت مرور یک نقطه کلی دیدن کل به جای تمرکز روی نقاط و قسمت های خاص و حفظ( فکرباز) معنی کرد. ذهن فرد مبتدی چیزی است که در طول آموزش و زندگی در جهد و تلاش است. ذهن فرد مبتدی هرگز دچار تعصب نشده و باریک نظر نخواهند شد و ذهن فرد مبتدی تا بی نهایت آزاد و باز است. 

 

پینان (هینان)  

 همان علامتگذاری اوکیناوا حروف کانجی برای صلح و آرامش است ( که در زبان ژاپنی به صورت هی تلفظ می شود) چون حرکات فیزیکی کاتا با فنون رزم و مبارزه درگیر است هدف از کاتا گسترش آرامش ، صلح و نظم بین فکر و جسممی باشد. کاتای 1 تا 5 پینان توسط (آنکو ایتسو) مربی فونا کوشی در سال 1905 جهت تعلیم و آموزش شاگردان مدرسه ساخته شد که این کاتا تعبیری است ساده از فرم های پیشرفته چینی مانند (کانکو) کسی که خود را وقف تمرینات کاراته کند بهروحی آرام و  قلبی استوار دست خواهد یافت. 

 

سانچین

 

از نظر ادبی یعنی سه نبرد یا سه درگیری ساچین اصل کاتا در سبک های کاراته اوکیناوائی از قبیل گوجو ریو و اوچی ریو بوده و یکی از قدیمی ترین کاتاها به شمار می رود. تعاریف خاصی در مورد خلق سانچین به بود هیدها رما در اوایل قرنششم وجود دارد. کاتای سانچین به دنبال رشد و گسترش سه عامل به صورت همزمان است : ذهن ، جسم و فنون اندام های داخی ، گردش خون و سیستم عصبی . 

 

سه نوع کی (کیای) در قسمت های ذیل : 

 

بالای سر=تنتو  سانچین نوعی کاتای ایزو متری است که در آن هریک از حرکات با کشش کامل و به همراه تنفس قوی و عمیق کامل شده که تمام این موارد از قسمت پائین تر از شکم (ماهیچه زیر ناف) نشات می گیرند. 

دیافراگم=هارا  تمرین سانچین منجر به قوی شدن بدن می گرددو اما هرگز سبب رشد و پیشرفت قدرت درونی و هماهنگی بدن نخواهد شد.این کاتا به هدفهای متفاوتی توجه دارد به عنوان مثال هماهنگی بین حالت استقرار (داچی) 

پائین تر از شکم=تان دن تنفس و حرکات دست ها و یا هماهنگی و انسجام بین جسم و فکر و روح .  

سوسای اویاما جهت مهارت و استادی در کاتا سه اصل را مهم و با اهیمت می دانستند :  

 زمان بندی اجرای تکنیک 

نقاط تمرکز قدرت 

کنترل تنفس 

این سه نکته را هم می توان از جمله نکات مربوط به هماهنگی در کاتای سانچین دانست این کاتا توسط (کانریو هیگونا) از چین به اوکیناوا آورده شد. مکاتب ناهاته (جنوبی) اسامی تعلیمات خود را بر پایه این کاتا نهاده بودند. گفته می شود تاریخ انجامایت کاتا  به زمان بودهیدهارما یا زمان بر پائی معبد شائولین بر می گردد.

نظرات 1 + ارسال نظر

سلام دوست عزیز
سایت بسیار قشنگ،جذاب وپرمحتوایی دارید.ما نیز فرومی
علمی ، تخصصی و عمومی، با نام انجمن پارسیان را برای تمام ایرانیان عزیز راه اندازی کردیم.
خوشحال می شویم به جمع دوستانه ما بپیوندید .
می توانید از مدیر کل سایت، مدیریت انجمنی را درخواست کنید.
مایه مباهات است دوستان و مدیران لایقی مانند شما در جمع ما باشند.
منتظر حضور سبز شما هستم. موفق باشید.
http://parsianforum.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد