کیوکوشین کاراته / KYOKUSHIN KARATE

وبلگ تخصصی کیوکوشین

کیوکوشین کاراته / KYOKUSHIN KARATE

وبلگ تخصصی کیوکوشین

نقش کاتا به روایت سوسای اویاما قسمت سوم

  

گیگ سای‌دای (Gekisai Dai) 

گیگ سای دای یعنی محاصره و اشغال (یا فتح و ستیز بزرگ). این نام از حروف گلی یعنی حمله و فتح گرفته شده است و سای یعنی قلعه نظامی یا قوا و نیرو (از نظر لغوی به صورت «بسته» یا «پوشیده شده» نیز گفته می‌شود). کلمه‌ی گیک سای را می‌توان به صورت تخریب یا نرم کوبیدن هم ترجمه کرد. انواع مختلف کاتا قدرت را از طریق حرکت، جنبش و به کارگیری فنون مختلف یاد می‌دهند. انعطاف‌پذیری حمله و پاسخ همراه با قدرت زیاد. 

 

یانتسو (Yant Su) 

متشکل از حروف یان‌ (Yan) به معنای ...... 

 

-------------------------------------------------------------------------------------

جهت مطالعه کل مطلب این قسمت بر روی لینک و یا ادامه مطلب کلیک کنید....

 -------------------------------------------------------------------------------------

 خطیبی 

ما حرفه ای کیوکوشین کار میکنیم

شما میتوانید تمرینات ما را از نزدیک ببینید

٢٧٩٨٨٧١-٠٩١٢

امنیت و سو (Su) به معنای سه می‌باشد. نام مزبور مربوط به حمله‌ی ا رتش چین به اوکیناوا در قرن نوزدهم اشاره دارد. کلمه‌ی یانتسو هم به معنا خلوص نیز ترجمه شده است و بیانگر این موضوع است که شخص می‌بایستی در میدان مبارزه زندگی بر ضعف و سستی غلبه‌ کند و با روحی پاک و خالص زندگی نماید. همچنین گفته می‌شود اسم این کاتا نام وابسته چین در اوکیناوا در قرن 18 می‌باشد.   

سوکی‌نو (Tsukino)  

سوکی‌نو به معنای حمله‌ای است (فقط یک نوع ضربه و چندین نوع مشت در تمام کاتا وجود دارد). کلمه‌ی تسوکی را می‌توان به صورت خوشبختی و سعادت هم معنا کرد. خوشبختی و سعادت با انتظار حاصل نمی‌شود. با هر ضربه‌ای که در اینکاتا وارد می‌شود یکی از مرزهای شخصی در هم شکسته می‌شود قدرت و استقامت هر دو سبب خوشبختی و سعادت خواهند شد. این کاتا به فرد می‌آموزد که در هر جهتی و یا سمتی با قدرتی خورد کننده ضربه بزند.  

تنشو (Tensho) 

تنشو یعنی گردش کف دست‌ها که از نظر لغوی به «کف دست‌های گردشی» گفته می‌شود. تنشو همان تداخل دورانی کاتای سخت و خطی سانچین می‌باشد. تنشو نه تنها یکی از کاتاهای مطلوب «سوسای اویاما» بوده، بلکه به نظر او این کاتاپیشرفته‌ترین نوع کا تا محسوب می‌شود.تنشو معنای پایه تعریف کاراته است که از کمپوی چین و تحت عنوان فن نقاط، مشتق شده است. تنشو را باید موضوع اولیه تمرینات در نظر گرفت. زیرا به عنوان نوعی حمایت روانشناسی و نظری از آموزش و تعلیم حمایت کرده و به عنوان مرکزی در کاراته پایه و تمرینات رسمی، مقدمه‌ی کلیه فنون بوده و با زندگی کاراته گره خورده است. کسی که کاتای تنشو را تمرین کند و این کار را هزاران بار تکرار نماید به ندرت حمله را شروع می‌کند اما همیشه و به خوبی قادر به دفاع کردن خواهد بود. این کاتا در تکمیل کاتای سانچین توسط «چوجون میاگی» ساخته شده است. «میاگی» پس از مطالعه دقیق بر روی کاتاهای چینی «روکیشو» اقدام به ساختن این کاتا کرد. «سوسای اویاما» معتقد بود  این کاتا لازم الاجراترین کاتا در تمامیکاتاهای پیشرفته می‌باشد.  

سای‌های (Saiha)‌ 

سای‌های یعنی تخریب و در هم شکستن یا پاره شدن. کلمه‌ی سای‌های را می‌توان به صورت موج بزرگ هم معنا کرد که منبع لوگوی IKF می‌باشد. اصلاً مهم نیست که مسئله و مشکل چقدر بزرگ و پیچیده است، زیرا با شکیبایی، تعیین موقعیتو ثبات قدم می‌توان بر آن غلبه یا آن را به کلی تخریب و منهدم کرد. این کاتا توسط استاد میاگی ساخته شده است. اسم این کاتا به معنی «نهایت توان بالقوه فرد» می‌باشد.  

کانکو (Kanku)  

کانکو یعنی خیره شدن به آسمان. از نظر لغوی کان به معنای «دیدگاه» و کو به معنای «جهان»، «هوا»، «خلاء» یا «پوچی» است. (مشابه با کلمه‌ی کارا در کاراته). اولین حرکت کاتا به شکل سوراخی است که با دست‌ها در بالای سر ایجادکرده و از طریق آن به جهان و طلوع خورشید خیره می‌شویم. معنای مشخص ‌آن این است که اصلاً مهم نیست که مسایلی که با آن روبرو می‌شویم چه هستند، هر روز، روزی جدید است و جهان در انتظار ماست.

این کاتا به نام کوشانکو (Kushanku) نیز خوانده می‌شود. در جایی گفته شده نام وا بسته نظامی چین در «اوکیناوا» بود. شهرت کوشانکو به زمانی بر می‌گردد که وی کاتای کانکو را در سال 1756 در اوکیناوا معرفی کرد. او متخصص رزمتن به تن بود و در همان مدت به نمایش توانایی جسمی خود در اوکیناوا می‌پرداخت. کاتای کانکو کاتایی بود که استاد «فوناکوشی» برای اولین اجرای نمایش  عمومی خود از کاراته در ژاپن و در سال 1922 انتخاب کرده بود. کاتای کانکو از جمله کاتاهای عالی کیوکوشین به حساب می‌آید.در این کاتا فرد هم زمان با این که دست خود را در هوا جمع می‌کند از میان دست‌هایش به آسمان می‌نگرد و این انعکاس از شکوه و جاودانگی آسمان‌ها برای انسان است. تا زمانی که آسمان و زمین عمر سماوی خود را داشته باشند هر چیز برقرار خواهد بود. خورشید همچنان طلوع خواهد کرد و افق دیگری از امید و آرزو با خود می‌آورد. صرف‌نظر از این که این طلوع دوباره چه روز سختی به همراه خواهد داشت.   

کاتای گیک‌ سای‌شو
(Geki Sai Sho)
 

این کاتا به هدف آموزش حرکات قوی و قدرتمند، توسط «میاگی» در سال 1940 ساخته شد. دلیل خاصی برای استفاده از عنوان کوچک برای کاتای گیک‌سای‌شو و گیک‌سای دای وجود ندارد. لذا می‌توان از عدد دوم نیز به جای آن استفاده کرد.

نظرات 1 + ارسال نظر
ایاد 1389/05/23 ساعت 01:59 ق.ظ http://www.0704.blogfa.com

از مطالب بسیار زیبا و آموزنده شما نهایت استفاده را بردیم خسته نباشید
اوس

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد